Paladin
Paladins är mästare på långdistansstrid, välbalanserade mellan vapen och magi. De fokuserar på ranged weapons som bows, crossbows och spears med dödlig precision. De utvecklas mycket snabbt i distance fighting och är även ganska skickliga i magi.
Paladins saknar inte allvarliga svagheter, men att decimera fiender på avstånd med ranged weapons är deras specialitet. Under level 150 fokuserar paladins på single-target combat, efter det får de tillgång till AoE ammunition.
Fördelar
- Paladins kan ofta jaga vissa monsters på en lägre nivå än andra klasser tack vare hög damage output och lång räckvidd.
- På lägre nivåer är Paladins mycket kostnadseffektiva tack vare bra "damage cost" till "damage output"-förhållande.
- Paladins får mest nytta av elemental charms och kan samla charm points relativt snabbt.
- Paladins gynnas mycket av Onslaught weapon upgrade, då de använder två AoE-attacker per tur (ammunition + rune eller AoE-spell).
- Till skillnad från Knights, som ofta byter vapen efter jaktmark, klarar Paladins sig bra med sitt starkaste bow i alla jakter.
- Paladins har tillgång till flera utrustningsdelar som ger Death protection.
- Paladins utvecklas mycket snabbt i distance fighting, ännu snabbare än Knights i melee skills.
- Snabb utveckling i shielding (i samma takt som Knights).
- Tillgång till ett gediget urval av spells.
- Den enda klassen som kan använda holy damage spells, effektiva mot undead och demonic creatures.
- Den enda klassen som kan använda potions som återställer både health och mana samtidigt.
- Mer capacity än sorcerers och druids.
- Fler hitpoints och snabbare regeneration än sorcerers och druids.
- Mer mana och snabbare regeneration än knights.
- Snabbare utveckling i magic level än knights.
Nackdelar
- Paladins har begränsad tillgång till multi-target damage under level 150.
- Paladins förlitar sig främst på fysisk och holy damage och har, till skillnad från andra klasser, mycket begränsad tillgång till elemental weapons.
- Paladins får minskad träffsäkerhet vid melee-range attacker. Denna effekt försvinner vid hög distance fighting (över 90), enligt Tibia-Stats.
- Paladins kan inte jaga utan ammunition och stora mängder tar mycket capacity.
- Mindre capacity än knights.
- Mindre mana och långsammare regeneration än sorcerers och druids.
- Mindre hitpoints och långsammare regeneration än knights.
- Långsammare utveckling i magic level än sorcerers och druids.
Uppgradering och återhämtning
Statistikökning per nivå
Efter att ha nått nästa level får varje spelare en ökning i capacity, max hitpoints och max mana.
Paladins får:
- 20 oz i capacity
- 10 hitpoints
- 15 mana
Återhämtning
Med tiden återhämtar alla spelare förlorade hitpoints och mana, så länge de nyligen har ätit (se sidan om Regeneration för mer information).
Paladins återhämtar:
- 1 hitpoint var 8:e sekund
- 2 mana var 4:e sekund
Royal paladins återhämtar:
- 1 hitpoint var 6:e sekund
- 2 mana var 3:e sekund
Promotion
När en paladin når level 20 kan hen köpa en promotion och bli en royal paladin med särskilda fördelar.
Tips och tricks
Jakt
- Jakt som paladin är enkelt jämfört med andra vocations.
- Paladins är distance fighters. De undviker melee-range på grund av minskad träffsäkerhet med ranged weapons. De använder omgivningen till sin fördel och håller fienderna på avstånd.
- Paladins fokuserar på fysiska attacker. De har tillgång till ammunition som gör elemental damage och kan använda olika runes, men är mindre effektiva på elemental damage än mages.
- Använd offensive fighting mode. När du använder ranged weapons får du ingen nytta av shielding och defensive fighting mode begränsar din damage output.
- Paladins är effektiva. Både deras healing och damage är kostnadseffektivt.
- Paladins är bra blockers. Även om de saknar ability att använda Challenge, byter många monsters sällan mål, vilket gör att en paladin kan ersätta en knight. Paladins har mindre health än knights men kan hela mer effektivt om en druid inte finns med. Däremot har paladins inte tillgång till starkare fysisk resistans-utrustning som knights har.
Utveckla dina skills
Magic Level
- Även om magic level inte är lika viktigt för paladins som för mages, ökar ett högt magic level paladins damage output betydligt, eftersom du kan använda instant spells eller combat runes samma tur som du attackerar med ranged weapon.
- Använd instant combat spells under jakt. Det är det bästa sättet att träna magic level för alla klasser. Använd Divine Missile eller Ethereal Spear så ofta du kan för att maximera magic level-utvecklingen.
- Undvik att ha full mana. Magic level utvecklas när du spenderar mana på spells. Varje sekund med full mana går förlorad potential för magic level-träning.
- Som Premium Account-spelare med daglig reward streak på 6 dagar eller mer rekommenderas du att stanna i resting areas (depot, temple, house) eftersom du då återhämtar dubbelt så mycket mana som utanför.
- Ät alltid. Se till att ha tillgång till food hela tiden. Utan mat kan du inte regenerera mana.
- Sov i säng. Som Premium Account-spelare rekommenderas det starkt att du låter din paladin sova med full mage när du inte spelar. Detta ger ”gratis” mana som annars inte regenereras offline. Det kanske inte verkar mycket, men gör du det kontinuerligt hjälper det mycket för din magic level.
Shielding
- Även om paladins är ranged fighters kan shielding hjälpa om närstrid inte går att undvika. Träning i shielding fungerar likadant som för knights.
- Paladins kan få problem att träna shielding vid höga distance fighting-nivåer. Då kan man antingen försöka på en starkare creature eller träna med melee weapon.
- Tänk på att shielding-nivån inte påverkar om du använder two-handed weapon, som exempelvis crossbow.
Instant Spells
(Innehåll kommer snart...)
Rune Spells
(Innehåll kommer snart...)