Skadekalkylator
🧠 Förstå Skada i Tibia – Komplett Guide
- Vapnets ATK: Ju högre attackvärde, desto högre grundskada.
- Din weapon skill: Svärd, klubba, yxa, distance eller magic level.
- Imbuements: Ex. "Strike", "Precision", "Void" för mer skada.
- Kritisk träff (Critical Hit): Slumpmässig bonusskada.
- Elementtyp: Ex. Death, Fire, Ice – vissa monster är svaga för specifika element.
- Prey Bonus / Charms: Extra skada mot utvalda monster.
Melee-skada baseras främst på:
- Attackvärde på vapen (t.ex. 36–49 atk)
- Weapon skill (Sword Fighting, Axe Fighting, Club Fighting)
- Target’s armor minskar en del av skadan
Formeln är inte offentlig, men förenklat:
Skada = Vapnets ATK × (1 + din skill %)
- Distance skill påverkar träffsäkerhet och skada.
- Ammo avgör ATK – t.ex. Crystalline Arrow har 45 atk.
- Vissa vapen som Royal Crossbow har egna bonusar och kräver viss skill.
- Imbuements: "Precision" ökar skada, "Strike" ger elemental bonus.
Skadan beror alltså mycket på ammunition + skill + imbuements.
- Magic Level (ML): Ju högre ML, desto mer skada.
- Spellens formel: Varje spell har en basformel (t.ex. 2x ML + konstant värde).
- Element påverkar effektivitet (ex. Energy mot Robots, Fire mot Ice Golems).
- Manaförbrukning, cooldown och PvP-scaling spelar också in.
- Strike: Läggs på melee/distance – ger elemental skada (t.ex. Fire Strike).
- Void: Chance att få tillbaka mana vid attack (ej skada direkt, men indirekt).
- Precision: Extra distance-skada.
- Scorch/Chop/Frost: Specialelement beroende på monster.
- Slumpmässig chans (från ekiperade föremål, prey, charms etc.)
- Kritiska träffar gör 50% mer skada än normalt.
- Charms och Gear kan öka kritchans (ex. Falcon Greaves).
- Armor: Minskar fysisk skada du tar (inte attacker du gör).
- Shielding: Påverkar hur mycket du blockerar med sköld.
- Defense på vapen hjälper bara om du använder vapen i "defensivt" läge.
Ex: 50 armor kan minska ca 10–15% av inkommande melee-skada beroende på monster.
Vapen: Zaoan Sword (ATK 41)
Skill: Sword Fighting 90
Resultat:
- Damage per hit: ca 220–260
- Med krit: upp till 400+
- Med imbuements: ytterligare elemental-damage (20–50 per träff)
- Level påverkar inte skada direkt – det är skillen som räknas.
- Högre ATK på vapen är bättre, även om skillnaden verkar liten.
- Träna skills + välj rätt ammo/spell/imbuement för bästa effekt.
- Se till att du alltid har rätt *elementtyp* mot rätt fiende.