🧠 Förstå Weapon Skills & Shielding i Tibia
Dina vapenfärdigheter (sword, axe, club, distance) och shielding påverkar både hur mycket skada du gör – och tar. Här är en intuitiv genomgång med exempel, tabeller och miniräknare.
⚔️ Weapon Skills – Vad påverkar de?
            Sword/Axe/Club → Melee
            Distance → Bows/Crossbows
            Magic Level → Spell damage
          
          OBS: Magic Level påverkar främst spells/runes (mages). Melee/Distance påverkar vapenbaserad skada.
📊 Formel (melee/distance)
Total Damage ≈ (Skill + Weapon Attack) × 0.04 + Weapon Attack
          Formeln är förenklad/illustrativ – vissa nivåer kan ge större effekt än andra, och exakta värden påverkas av fler faktorer i spelet.
Exempel (Skill 80, Attack 45)
(80 + 45) × 0.04 + 45 = 50
          📈 Skillnivåers effekt (ungefärlig)
| Skill | Effekt vs Skill 10 | 
|---|---|
| 30 | ~140% | 
| 60 | ~200% | 
| 80 | ~250% | 
| 100 | ~310% | 
🛡️ Shielding – Vad gör det?
Shielding minskar fysisk skada du blockar framifrån med sköld. Högre shielding ⇒ mer reducering.
Uppskattad effekt vid nivåer
- Skill 30: ~10% reducering
- Skill 60: ~18%
- Skill 80: ~24%
- Skill 100: ~28%
🧪 Träning
- Aktiv: Träna mot monster eller dummies.
- Passiv: Använd training weapons/shields i statyer (offline).
✅ Sammanfattning
| Vocation | Fokus | Varför | 
|---|---|---|
| Knight | Melee + Shielding | Tank och DPS | 
| Paladin | Distance + Shielding | Ranged och överlevnad | 
| Mage | Magic Level | Skada via spells | 
🧮 Snabb Damage-kalkyl
≈ (Skill + Attack) × 0.04 + Attack
              = (80 + 45) × 0.04 + 45
            50
          Ange giltiga siffror.
        🛡️ Shielding-estimator
Uppskattad reducering
            ~18%
          Observera: estimat baserat på punkter (30≈10%, 60≈18%, 80≈24%, 100≈28%) med mjuk interpolering däremellan.


