🧠 Förstå Weapon Skills & Shielding i Tibia
Dina vapenfärdigheter (sword, axe, club, distance) och shielding påverkar både hur mycket skada du gör – och tar. Här är en intuitiv genomgång med exempel, tabeller och miniräknare.
⚔️ Weapon Skills – Vad påverkar de?
Sword/Axe/Club → Melee
Distance → Bows/Crossbows
Magic Level → Spell damage
OBS: Magic Level påverkar främst spells/runes (mages). Melee/Distance påverkar vapenbaserad skada.
📊 Formel (melee/distance)
Total Damage ≈ (Skill + Weapon Attack) × 0.04 + Weapon Attack
Formeln är förenklad/illustrativ – vissa nivåer kan ge större effekt än andra, och exakta värden påverkas av fler faktorer i spelet.
Exempel (Skill 80, Attack 45)
(80 + 45) × 0.04 + 45 = 50
📈 Skillnivåers effekt (ungefärlig)
Skill | Effekt vs Skill 10 |
---|---|
30 | ~140% |
60 | ~200% |
80 | ~250% |
100 | ~310% |
🛡️ Shielding – Vad gör det?
Shielding minskar fysisk skada du blockar framifrån med sköld. Högre shielding ⇒ mer reducering.
Uppskattad effekt vid nivåer
- Skill 30: ~10% reducering
- Skill 60: ~18%
- Skill 80: ~24%
- Skill 100: ~28%
🧪 Träning
- Aktiv: Träna mot monster eller dummies.
- Passiv: Använd training weapons/shields i statyer (offline).
✅ Sammanfattning
Vocation | Fokus | Varför |
---|---|---|
Knight | Melee + Shielding | Tank och DPS |
Paladin | Distance + Shielding | Ranged och överlevnad |
Mage | Magic Level | Skada via spells |
🧮 Snabb Damage-kalkyl
≈ (Skill + Attack) × 0.04 + Attack
= (80 + 45) × 0.04 + 45
50
Ange giltiga siffror.
🛡️ Shielding-estimator
Uppskattad reducering
~18%
Observera: estimat baserat på punkter (30≈10%, 60≈18%, 80≈24%, 100≈28%) med mjuk interpolering däremellan.