🧠 Förstå Weapon Skills & Shielding i Tibia

Dina vapenfärdigheter (sword, axe, club, distance) och shielding påverkar både hur mycket skada du gör – och tar. Här är en intuitiv genomgång med exempel, tabeller och en enkel kalkylator.

⚔️ Weapon Skills – Vad påverkar de?

Sword/Axe/Club → Melee Distance → Bows/Crossbows Magic Level → Spell damage

OBS: Magic Level påverkar främst spells/runes (mages). Melee/Distance påverkar vapenbaserad skada.

📊 Formel (melee/distance – förenklad)

Total Damage ≈ (Skill + Weapon Attack) × 0.04 + Weapon Attack

Formeln är förenklad och illustrativ – vissa skillnivåer kan ge större effekt än andra, och exakta värden påverkas av fler faktorer i spelet.

Exempel (Skill 80, Attack 45)
(80 + 45) × 0.04 + 45 ≈ 50

📈 Skillnivåers effekt (ungefärlig)

SkillEffekt vs Skill 10
30~140%
60~200%
80~250%
100~310%

🛡️ Shielding – Vad gör det?

Shielding minskar fysisk skada du tar när du blockar med sköld. Högre shielding → mer reducering.

Uppskattad effekt vid nivåer
  • Skill 30: ~10% reducering
  • Skill 60: ~18%
  • Skill 80: ~24%
  • Skill 100: ~28%

🧪 Träning

  • Aktiv: Träna mot monster eller training dummies.
  • Passiv: Använd exercise weapons/shields i training statues (offline).

✅ Snabb sammanfattning

VocationFokusVarför
KnightMelee + ShieldingTank + DPS i frontlinjen
PaladinDistance + ShieldingRanged skada och överlevnad
MageMagic LevelSkada via spells/runes

🧮 Snabb damage-kalkyl

≈ (Skill + Attack) × 0.04 + Attack
= (80 + 45) × 0.04 + 45
50
Ange giltiga siffror (minst 1 i båda fälten).

🛡️ Shielding-estimator

Uppskattad reducering
~18%

Estimat baserat på punkter (30≈10%, 60≈18%, 80≈24%, 100≈28%) med mjuk interpolering. Inte en exakt in-game formel – mer ett riktmärke.