Översikt & lore
Under God Wars drog sig Yalaharierna tillbaka till de norra öarna och byggde staden
Yalahar. De besatt en extrem kunskapstörst och började experimentera med demoniska
krafter, vilket slutade i katastrof: stora delar av befolkningen dog eller flydde och
de kvarlämnade tjänarna lyckades aldrig hålla ordning.
Resultatet är den stad vi har idag: Inner City är fortfarande relativt
säker, medan alla yttre distrikt har kollapsat och tagits över av monster, odöda,
mutanter och kriminella fraktioner.
Yalahar ligger långt norrut och fungerar som knutpunkt till Mistrock, Fenrock, Vengoth
och västra Zao.
Tillgång, resor & stadsportar
För att komma till Yalahar första gången följer man Explorer Society-spåret. Via Edron
och Liberty Bay får du passage till Yalahar och möter Explorer-representanten i
Inner City.
Stadsmuren runt centrum har nio portar. I början har du fri access till
Foreigner Quarter och Magician Quarter, medan
övriga portar låses upp stegvis genom In Service of Yalahar och
genom att prata med vakterna med nyckelord som pass.
- Vakter med “superhjälte-namn” bevakar passagerna mellan distrikten.
- Båtlinjer från Yalahar går bland annat till Mistrock, Fenrock och Vengoth.
Distrikt & monster
Nedan följer alla distrikt i Yalahar med kort lore, typiska monster och ungefärliga
levelintervall. Det är inte exakta rekommendationer utan tänkt som en översikt.
Stämning & layout
Inner City är den enda del av Yalahar som fortfarande fungerar som en riktig
stad: tempel, depot, bank, guild-hus, tavernor och Yalahariernas centrala
byggnad. Själva ytan är relativt trygg, men under staden finns kloaker och
källare med farligare innehåll.
Typiska monster
- Bat, Cave Rat, Spider, Bug, Poison Spider, Centipede, Slime.
- Vid Yalahari-palatset (quest): Rift-mobs och War Golems under sista striden
i In Service of Yalahar.
Nivå & tips
Inner City används mest som hubb, inte som huvud-hunt. Små mobs i kloakerna
passar nya karaktärer (~10+) eller bestiary-grind på billiga mobs.
Stämning & struktur
Främlingsdistriktet är Yalahars “smältdegel”. Invandrare från olika raser – orcher,
alver, minotaurer, människor, pirater och desert-folk – trängs i ett halvt laglöst
område. Närmare ingången är det lugnare, medan högre våningar och sidogator blir
betydligt farligare.
Monster & delområden
- Elf, Elf Scout, Elf Arcanist i alvområdet.
- Orc Warrior, Orc Shaman m.fl. i orc-delarna.
- Minotaur, Minotaur Archer, Mage, Guard i minotaur-fort.
- Pirater (Pirate Marauder m.fl.) runt hamnen.
- Övriga humanoider: Amazons, Wild Warriors, Nomads, Bandits, Hunters,
Assassins, Barbarians, Dworc, lizards, Crazed Beggars, Smugglers m.fl.
Nivå & tips
Runt level 20+ om du håller dig nära ingången och plockar lite i taget.
Högre våningar kan kräva 50–80+ beroende på vocation. Fantastiskt område om
du vill fylla bestiary på “klassiska” early/mid mobs.
Stämning
Tidigare Yalahars nöjesområde med gladiatorarena och zoo. Nu är burarna krossade
och både djur och gladiatorer strövar runt utan kontroll, särskilt i de västra
delarna.
Monster
- Djur: Bear, Lion, Tiger, Elephant, Kongra, Hyaena, Cobra, Crocodile,
Scorpion, Tortoise, Terror Bird, Panda, Carrion Worm, Centipede m.fl.
- Gladiatorer: Gladiator + blandade humanoider.
- Muterade burar: Mutated Rat och andra muterade mobs ihop med slimes/blobs.
Nivå & tips
Bra blandat område för ca level 20–70, med svårare fickor högre upp.
Perfekt om du vill beta av zoo-creatures i bestiary och samtidigt få skaplig XP.
Stämning
Alchemist Quarter var vetenskaps-distrikt. Nu är ruinerna fulla av misslyckade
experiment, explosioner och giftiga rester. Överallt ser du trasiga torn, krossade
glasbehållare och gröna pölar.
Monster
- Ytnivåer: Mutated Human, Mutated Rat, Mutated Tiger, Mercury Blob, Slime,
Spit Nettle, Death/Acid Blobs.
- Djupare grottor: Bog Raiders, Plaguesmiths, Nightmares och annan demonisk/
muterad tyngre best.
Nivå & tips
Mutated Humans fungerar kring 35–80+, medan bograiders/nightmares är mer
runt 100–150. Räkna med poison, death och en del energy – geara därefter.
Stämning
Kyrkogårdsdistriktet är ett enormt undead-område. Den stora katedralen används
för mörka ritualer och gravgårdarna kryllar av allt från enkla zombies till
riktigt tunga undeads.
Monster
- Grundnivåer: Skeletons, Ghouls, Crypt Shamblers, Zombies.
- Mellan-hunt: Nightstalkers, Tarantulas, Giant Spiders i grottorna.
- High-end: Nightmares, Grim Reapers och liknande undeads längre in.
Nivå & tips
De enklare delarna går ungefär från level 60–100, men Grim Reaper-områdena
är mer 180–200+. Bra undead-hunt med mycket death och life drain – kom
förberedd.
Stämning & zoner
Magiker-distriktet är det minst förstörda området. Här finns både vänliga
magister och mörka kultister. Området är uppdelat i bland annat Residential,
Research Centre, Restricted Area och Academy of Magic.
Monster
- Kultister: Novice of the Cult, Gozzler, Enlightened of the Cult m.fl.
- Galna forskare: Mad Scientist, Dark Apprentice, Dark Magician m.fl.
- Tyngre sektioner: Necromancers, Heroes, Hellspawns, Warlocks osv.
Nivå & tips
Kult-delen funkar runt 40–80+, medan sektioner med Hellspawns/Warlocks är
betydligt tuffare. Bra profit-hunt på kult-mobs och mycket magic damage att
tänka på.
Stämning
Sunken Quarter var en vanlig stadsdel som delvis sjunkit i havet. En liten
del av marken ligger fortfarande över vatten, men de riktiga huntsen ligger
under ytan.
För att jaga här under vattnet behöver du exempelvis Helmet of the Deep eller
liknande utrustning.
Monster
- Quara Constrictor, Hydromancer, Mantassin, Pincher, Predator.
- Övriga vatten- och havsrelaterade mobs i små fickor runt spawnen.
Nivå & tips
De flesta kör här runt 100+ beroende på vocation. Quaras slår hårt och kan
paralysera; fysisk protection och bra kontroll på vägarna är viktigt.
Stämning
Factory Quarter var tidigare Yalahars industri. Nu drivs fabrikerna av
instabila magiska energier och patrulleras av olika typer av golems och
trasiga arbetare.
Monster
- Yttre delar: Centipedes, Crabs, Larvas, Dwarves, Crazed Beggars,
Amazons, Bandits, Smugglers, Hunters, Pirates m.m.
- Kärnan: Damaged Worker Golem, Worker Golem, War Golem m.fl.
Nivå & tips
Ytterområden fungerar kring 30–70, medan War Golems snarare är 80–180+,
framför allt för knights med bra defense. War Golems slår hårt fysiskt och
kan snabbt straffa misstag.
Stämning
Trade Quarter var Yalahars handelsnav. Idag styrs det av smugglare, gäng och
pirater, med en slags “kingpin” i tornet. Hamnen, taket och bakgatorna har
helt olika känsla.
Monster
- Crazed Beggars, Amazons, Gang Members, Bandits, Smugglers, Wild Warriors,
Valkyries, Barbarians, Hunters, Goblin Assassins m.fl.
- Munks och Witches i vissa små rum – kända för AFK-träning på en ensam Monk.
- Pirate Marauders och andra pirater längst ut vid vattnet.
- På tak och i quest-områden: Assassins, Stalkers, Gladiators, Mad Scientists m.m.
Nivå & tips
Bra humanoid-hunt för ungefär 30–120+. Små mobs med blandad fysisk och
elementär skada. Munk-rummet är perfekt för enkel träning, medan rooftop-
områdena kräver mer fokus.
Viktiga Yalahar-quests
-
In Service of Yalahar – huvudquesten som låser upp portar,
leder dig genom alla distrikt och avslutas med en stor bossfight i Yalahari-palatset.
Ger Yalaharian outfit + starka rewards.
-
Yalaharian Outfits / Blood Brothers – addon till Yalaharian outfit
och mer lore om Yalahars mörkare sida.
-
Top of the City Quest – startar i Trade Quarter och tar dig över
hustak fyllda av outlaws.
-
Andra quests/events där Yalahar dyker upp: Shadows of Yalahar, Spirithunters,
Lightbearer med flera.
Närliggande områden & expansioner
Från Yalahar når du flera andra viktiga hunting-områden:
- Mistrock & Fenrock – öar nära Yalahar med egna grottor
och dragon-spawns.
- Vengoth – vampyr- och varulvsö västerut med slott och
grottor.
- Beregar – dvärgstad med egna mines/caves som ofta kopplas
ihop med Yalahar via quests.